VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

ABN Amro berekent te veel boeterente

Geplaatst op: 12-05-2015, 12:15:36

ABN berekent klanten onterecht te veel boeterente. Alleen mensen die klagen bij de bank krijgen tot nu toe hun teveel betaalde boete terug. Dit blijkt uit een reportage van Avro Tros Radar gisteravond.

De vrouw uit de reportage heeft zelf heel lang bij een bank gewerkt. Zij heeft dergelijke berekeningen ook voor anderen gemaakt en wist dus precies hoe ze haar eigen boete moest berekenen. De boete die ze van ABN AMRO kreeg voorgeschoteld, viel echter vele malen hoger uit dan ze zelf had berekend. Pas nadat ze een officiële klacht indiende, gaf de bank haar gelijk en werd het bedrag dat ze te veel had betaald teruggestort.

Compensatie
ABN Amro zegt in de uitzending het hypotheekdossier te zullen doorlichten, en iedereen die een te hoge boete heeft betaald, te zullen compenseren. Klanten hoeven hier niets voor te doen.

Klant niet centraal
Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat de voorwaarden waarin staat beschreven hoe de boete wordt berekend op meerdere manieren kan worden uitgelegd. Opvallend is dan dat de bank altijd kiest voor de uitleg die in het belang is van de bank. De klant wordt dus niet centraal gesteld, zo stelt het TV-programma.

Fouten
Fouten die volgens Avro Tros Radar worden gemaakt, zijn bijvoorbeeld dat de bank de boete berekent met een te lage vergelijkingsrente. In de voorwaarden van de klant staat een ander, hoger, rentepercentage genoemd. Hoe lager de rente waarmee de boete berekend wordt, des te hoger is de boete die de klant moet betalen. Ook komt het voor dat de bank kortingen doorberekent in de boete die helemaal niet mogen worden berekend. Of dat er met een te hoge woningwaarde wordt gerekend. Of dat er meningsverschil is over het bedrag dat boetevrij mag worden afgelost.

Bron: www.amweb.nl van 12 mei 2015.

Vorige pagina